حالت شب
منو
موضوعات
banner
Tahririe

سرمایه‌های ارزشمند

rajabi

اندازه فونت:

حمید اصغری

مجموعه‌های بزرگ همواره شاهد یک حقیقت مشترک بوده‌اند. آن‌ها جایگاه امروز خود را مرهون زحمات کسانی هستند که بهترین سال‌های زندگی خود را صرف پیشرفت و توسعه مجموعه کرده‌اند. تعامل علم و تجربه همواره پایاپای بوده است و این به معنای آن است که اگر دانش مدیران با تجربه کارمندان تلفیق نشود، ثمره مطلوب بدست نخواهد آمد. این تجربه معمولاً در اختیار کارمندان باسابقه‌ای است که در نقش سرمایه‌های گران‌بهای یک مجموعه هستند و بایستی از آنان به نیکی حراست و حمایت شود. در این مجال اندک در خدمت یکی از سرمایه‌های گران‌قدر مجله دانشمند خواهیم بود که 28 سال از عمر خود را صرف احتزاز پرچم دانشمند کرده است.

 همراهی با دانشمند

آقای بیت‌الله رجبی، 61 ساله، امروز در بیست و هشتمین سال خدمت، در بخش آبونمان و آرشیو مجله دانشمند مشغول به کار است. او از سال 1371 به مجله دانشمند پیوسته است. ایشان در این باره می‌گوید: «قبل از سال 1371 همراه آقای دکتر فرهمند در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بودیم و از همان سال که ایشان به مجله دانشمند آمدند، من هم همراه‌شان به مجله دانشمند آمدم و مشغول به خدمت شدم. من در ابتدا در واحد دبیرخانه مشغول به کار شدم و مسئول آنجا بودم، در واقع در خود ارشاد هم مسئول دبیرخانه بودم، بنابراین اینجا هم که آمدم از دبیرخانه شروع به کار کردم. بعد از آن در بخش‌های امور داخلی مشغول به خدمت شدم و به تدریج که مدیران تغییر کردند من به قسمت آبونمان، یعنی آرشیو و ارسال و توزیع مجله منتقل شدم و تا به الان که در خدمت شما هستم در همین بخش مشغول به کار می‌باشم».

روزهای شلوغ!

از آقای رجبی خواستم تا از روزهای شلوغ و پر رفت و آمد مجله بگوید. او گفت: «سال‌های 72 تا 76، از سال‌های خوب مجله بودند که همزمان با مدیریت آقای دکتر فرهمند بوده است. در آن زمان مجله واقعاً شلوغ و پر رفت و آمد بود؛ هیئت تحریریه ما حدود 27 نفر بودند و علاوه بر آن حدود 12 نفر هم از متخصصان حوزه پزشکی با ما همراه بودند که در حوزه سلامت و مطالب مربوط به سلامت که در مجله می‌آمد، با علاقه‌مندان مجله گفتگو می‌کردند. آن زمان مجله یک کتابخانه بزرگ و آرشیو خوبی داشت که مورد استفاده همه اعضاء قرار می‌گرفت. ویژه‌نامه‌های کنکوری را که الان همه چاپ می‌کنند، آن زمان غیر از مجله دانشمند هیچ گروه دیگری چاپ نمی‌کرد؛ همچنین در آن زمان کتاب‌ها و ویژه‌نامه‌های تخصصی هم چاپ می‌شد که در مجموع دوره‌ای به یاد ماندنی بود. اما الان فقط چاپ مجله دانشمند را داریم که آن را به نقاط دیگر کشور هم ارسال می‌کنیم».

توسعه مجازی و مخاطبان مجله

توسعه فضای مجازی نه فقط یک انقلاب تکنولوژیک که یک انقلاب فرهنگی را نیز به دنبال داشته است. البته که این انقلاب جنبه‌های مثبت بسیاری دارد اما در مقابل استقبال مردم از نشر کاغذی را نیز کاهش داده است. آقای رجبی معتقد است: «الان دیگر اینترنت و فضای مجازی توسعه پیدا کرده است و استقبال مردم از مطالب آنلاین بیشتر شده است و از طرفی گرانی کاغذ هم مزید بر علت شده است تا تیراژ مجله دانشمند نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. گاهی با ما تماس می‌گیرند و از نبود مجله در بعضی از کیوسک‌ها می‌پرسند اما واقعیت آن است که گرانی کاغذ تیراژ ما را کاهش داده است. البته متأسفانه مشترکان ما هم نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده، با این حال دنبال‌کنندگان خاص مجله همیشه با ما همراه بوده‌اند و بعضاً چند ده سال است که اشتراک‌شان ادامه‌دار است. امروزه استفاده از مجله دانشمند بیشتر در کتابخانه‌ها و نهادها و سازمان‌های مختلف است و اغلب مخاطبان همچنان دوست دارند که مجله را به صورت کاغذی ورق بزنند». نکته جالبی که در گفتگوی آقای رجبی جلب توجه می‌کرد، میزان فروش کاغذی در تهران در مقایسه با شهرستان‌ها بود. ایشان می‌گوید: «کیوسک‌ها در تهران فروش کمتری از شهرستان‌ها دارند، که شاید به خاطر دسترسی بیشتر به منابع اطلاعاتی و فضای مجازی، تقاضای کاغذی را کاهش داده است». البته به نظر هم می‌رسد که دغدغه بیشتر در شهرهای بزرگ هم دلیلی بر استقبال کمتر از نشر کاغذی باشد.

تلخی‌ها و شیرینی‌ها در 28 سال خدمت

آقای رجبی از خاطرات روزهای همکاری و همدلی می‌گوید: «روزهای شروع کار من در مجله دانشمند جزء شیرین‌ترین خاطرات دوران شغلی من است. در سال‌های 72 تا 74 کارهای بسته‌بندی و توزیع انجام می‌دادیم که آن زمان حدود 10 نفر بودیم و از ساعت 4 بعدازظهر تا 3 بامداد حدود 15000 مجله را بسته‌بندی می‌کردیم و برای شهرستان‌ها ارسال می‌کردیم. آن موقع نحوه توزیعی که برای تهران و شهرستان‌ها انجام می‌دادیم مانند الان نبود که یک شرکتی این کار را بر عهده داشته باشد، در واقع این کار را ما خودمان انجام می‌دادیم، شبانه بسته‌ها را به فرودگاه می‌بردیم و تحویل باربری می‌دادیم تا فردا صبح روی کیوسک شهرستان‌ها باشد. اما الان فرآیند توزیع مجله را روزنامه اطلاعات برای ما انجام می‌دهد. با این حال این سال‌ها روزهای خوبی بود و تنها روزهای سخت ما این بود که هر 4 سال به 4 سال مجبور به تغییر مکان بودیم؛ به عبارتی تا می‌آمدیم جا بیفتیم و راه بیفتیم مکان ما را عوض می‌کردند و به جای دیگری می‌رفتیم. اما الان مدت سه سال هست که در اینجا ثابت هستیم و از اینجا راضی هستیم و مشکلی نداریم».

ویژگی‌های یک مدیر خوب

آقای رجبی عزیز در توصیف یک مدیر خوب معتقد است: «انتظار من از یک مدیر خوب این است که در تمام زمینه‌های علمی و فناوری اطلاعات کافی داشته باشد، کار اداری را که همه آشنایی دارند. همچنین انتظار می‌رود مجموعه، نویسندگانی را برای نوشتن برگزیند که قلم روانی داشته باشند و طوری بنویسند که مخاطبان زیادی را جذب کند. تجربه نشان می‌دهد مطالب تخصصی زیاد مخاطب جذب نمی‌کنند. اوایل ورود ما ساختار مجله بگونه‌ای بود که همه سنین می‌توانستند مخاطب مجله باشند، از دبستان تا دکترا!».

کلام آخر

و کلام آخر: «در این مدت 27 یا 28 ساله، من بیشتر کارهای اداری انجام دادم، توصیه‌ام این است که اعضاء زیاد به حواشی توجه نکنند و معطوف و متمرکز روی فعالیت‌شان باشند. بیشتر مدیرانی که می‌آیند و تا جا بیفتند بعد از یک دوره 4 ساله می‌روند، به سلیقه خودشان کار انجام می‌دهند، البته که باید منافع مجموعه هم در نظر گرفته شود و خواسته‌های مدیران بالادستی محقق شود و هر مدیری راهی را برای این مسئله در نظر می‌گیرد، اما در مجموع امیدواریم محوریت تصمیمات متناسب با منافع جمع و موفقیت مجموعه باشد».

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تلگرام گوگل پلاس لینکدین