حالت شب
منو
موضوعات
banner
Tahririe

سال آسمان‌های پرتلاطم صنعت هوایی در سالی که گذشت

5324451

اندازه فونت:

محمد‌حسین جهان‌پناه

روزنامه نگار علم و فناوری

 

هر جور که حساب کنید سالی که گذشت سال سختی بود. سال پردست‌اندازی که فرازونشیب‌های آن خصوصا در صنعت هوانوردی حسابی حس شد. سالی که در آن بزرگ‌ترین شرکت هواپیماسازی دنیا (بویینگ) ضربات بدی را تحمل کرد، کرونا سفرهای هوایی را به چالش کشید و پس از چند سال کاهش به خاطر چندین حادثه تلفات ناشی از سوانح هوایی افزایش یافت. البته در آن روی سکه خبرهای خوبی هم بود؛ مثلا شرکت استرالیایی کانتاس با یک هواپیمای بویینگ-۷۸۷ رکورد دورترین سفر بدون توقف مسافربری را با پیمودن ۱۷۸۰۰ کیلومتر در ۱۹ ساعت و ۱۹ دقیقه شکست. پروازی که به‌خودی‌خود یکی از نشانه‌های آغاز دوران جدیدی از پروازهای بسیار طولانی بدون توقف شمرده می‌شود. پروازهایی که به لطف نسل جدید هواپیماهای مسافربری پهن‌پیکر در حال محقق شدن هستند.

به‌جز این استراتولانچ، بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا که طرح آن زمانی توسط پل آلن مرحوم (یکی از دو بنیان‌گذار مایکروسافت) پایه‌گذاری شده بود نیز سال گذشته سرانجام به پرواز در آمد. هواپیمایی که از سَرهم کردن دو بویینگ-۷۴۷ ساخته شده و اگر همه‌چیز خوب پیش رود قرار است برای پرتاب ماهواره‌ها با هزینه‌ای کمتر مورد استفاده قرار گیرد. طرح هلیکوپتر خلاقانه جدید SB-1 شرکت سیکورسکی که برای رقابت در برنامه ارتش آمریکا ساخته شده نیز در همین سالی که گذشت پرواز کرد؛ هلیکوپتر جدیدی که قرار است با طرح تیلت‌روتروی-۲۸۰ شرکت بل برای جایگزینی هلیکوپترهایی همچون بلک‌هاوک در آینده رقابت کند. هلیکوپتر متفاوتی که طراحی شده تا بتواند به سرعت کروزی معادل ۴۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. با این همه در میان طرح‌های نظامی احتمالا مهم‌ترین طرح به برنامه ایکس‌کیو-58 شرکت کراتوس باز می‌گشت. پهپاد آزمایشی که طراحی شده تا به‌عنوان همراه هواپیماهای سرنشین‌دار برای حمل مهمات اضافی و کمک به شناسایی منطقه پرواز کند. این‌ها تنها نمونه‌ای از اتفاقات سال گذشته بود؛ اتفاقاتی که امسال سرنوشت بسیاری از آن‌ها روشن می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تلگرام گوگل پلاس لینکدین