حالت شب
منو
موضوعات
banner
Tahririe

خواب؛ خوراک روح و جسم

how sleep affects mental health 4783067 V2 2ce9483affb34f50bf7406c013767f11

اندازه فونت:

رضا بابایی

خواب به عنوان یکی از مولفه‌های مهم رشد سالم و سلامت کلی شناخته می‌شود. برای داشتن خواب سالم به مدت زمان کافی، کیفیت خوب، زمان مناسب، عدم وجود اختلال و محل مناسب برای خوابیدن نیاز است. می‌توان گفت خواب یک عملکرد ضروری است و فرصت کسب انرژی دوباره را به ذهن و بدن می‌دهد. خواب کافی متابولیسم بدن را به شیوه‌ای تنظیم می‌کند تا سالم بماند و بیماری‌ها را دفع کند. بدون خواب، مغز نمی‌تواند به درستی کار کند. در نتیجه توانایی و عملکرد انسان در تمرکز، تفکر واضح و پردازش خاطرات دچار اختلال می‌شود.

 علم خواب

هنگامی که احساس خستگی یا شادابی و هوشیاری می‌کنید، «ساعت داخلی بدن» چرخه خواب شما را تنظیم و کنترل می‌کند. این ساعت با یک چرخه 24 ساعته کار می‌کند که به ریتم شبانه‌روزی معروف است. بعد از بیدار شدن، در طول روز به طور فزاینده‌ای خسته می‌شوید و این حس خستگی زمانی که به اوج خود می‌رسد، منجر به خوابیدن شما می‌شود.

محرک خواب که معروف به هموستاز خواب و بیداری است احتمالا با آدنوزین (یک ترکیب آلی تولید شده در مغز) مرتبط باشد چراکه به مرور و با خستگی بیشتر، سطح آدنوزین در طول روز افزایش می‌یابد و سپس بدن در هنگام خواب این ترکیب را تجزیه می‌کند.

همچنین نور بر ریتم شبانه‌روزی تأثیر می‌گذارد. مغز شامل منطقه خاصی از سلول‌های عصبی است که به عنوان هیپوتالاموس شناخته می‌شود و مجموعه‌ای از سلول‌ها در هیپوتالاموس به نام هسته سوپراشیاسماتیک هست که هنگام مواجهه چشم با نور طبیعی یا مصنوعی، سیگنال‌ها را پردازش می‌کند. این سیگنال‌ها به مغز کمک می‌کند تا شب و روز را تشخیص دهد.

با ناپدید شدن نور طبیعی در شب، بدن ملاتونین آزاد می‌کند. این هورمون باعث خواب آلودگی می‌شود. هنگام طلوع خورشید، بدن هورمونی را که به عنوان کورتیزول شناخته می‌شود، آزاد می‌کند. این هورمون باعث تقویت انرژی و هوشیاری می‌شود.

ادامه این مطلب را میتوانید در شماره 691 (اردیبهشت ماه 1400) مجله دانشمند بخوانید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تلگرام گوگل پلاس لینکدین