حالت شب
منو
موضوعات
تبلیغات دانشمند شرکت توسعه فناوری اطلاعت زربین
تبلیغات دانشمند شرکت توسعه فناوری اطلاعت زربین

کلید موفقیت در ارایه خود، توانمندی در حل مشکلات است

iStock 000019836295Small

اندازه فونت:

توانایی حل مشکلات، تصمیم‌گیری سریع و توانمندی‌هایی از این دست، مهمترین ویژگی‌هایی هستند که در استخدام در صنایع نفت و گاز موردتوجه قرار می‌گیرند اما داشتن این توانایی‌ها به شرطی به کمک شما می‌آید که بتوانید آنها را در مصاحبه استخدام ارائه دهید.

در مقالات پیشین ریگزون که به بررسی مفهوم نوظهور"فروش توانایی‌های فردی" می‌پرداخت، سه مرحله از شناخت خود، اهداف و علایق خود تا ترفندهای موفقیت و حضور در مصاحبه شغلی، به طور کلی بررسی شد. این مرحله درواقع مهم‌ترین بخش مصاحبه شغلی است که جداگانه بررسی می‌شود. بعد از اینکه تمام اصول مصاحبه را رعایت کردیم به مهم‌ترین قسمت مصاحبه می‌رسیم که در آن مصاحبه‌گر از ما توقع دارد، تخصص و توانایی‌های خود را برای وی توضیح دهیم. کلید موفقیت در "ارایه خود" "توانمندی در حل مشکلات" است، بدین معنی که شما بتوانید نشان دهید که در موقعیت‌های بحرانی در شغل خود می‌توانید به سرعت تصمیم درست را گرفته و عمل کنید و از بحران جلوگیری کنید.

" جیسون لاویز" مدیر عامل شرکت انگلیسی "نوآوری‌های نوآورانه" به بررسی مرحله "توانایی حل مشکلات" در حوزه صنایع انرژی، به‌ویژه حوزه نفت و گاز تاکید دارد. او معتقد است هنگامی‌که در فضای جستجوی شغل در حوزه نفت و گاز هستید، شما فرصت دارید تجارب خود را از مواجهه با چالش‌ها مطرح کنید. چالش‌هایی که در هیچ اساسنامه یا کتابی ذکر نشده و یا به‌صورت نامناسب و نادرستی مواجهه با آن را آموزش داده‌اند اما شما توانسته‌اید با موفقیت آنها را مدیریت کنید. به عنوان مثال بر زمانی که توانستید چالش را حل کنید تاکید کنید و بدین‌ترتیب نشان دهید دیگران قادر به انجام در این مدت نبوده‌اند.

 او تاکید دارد استفاده از این شیوه شما را یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقیبان و کاندیداها قرار می‌دهد. این شیوه بسیار موثرتر از روش‌های قدیمی بازگو کردن یک خاطره از زندگی یا موقعیت شغلی سابق شماست، زیرا دیگر کاندیداها نیز داستان مشابهی برای دوران کاری خود دارند. اما تعداد کمتری حاضر هستند جزییات شرایط سختی را که تحت فشار بوده‌اند در مصاحبه شغلی بیان کنند. او سه نکته مهم درباره چگونگی ارایه خود مطرح می‌کند: در ابتدا چالش را کاملا تعریف و مشخص کنید. به مصاحبه‌گر خود نشان دهید که بهتر از او و هرکس دیگری در آن موقعیت قدرت درک و تحلیل چالش را داشته است

. نقش خدمات یا تولیدات خود را در حل چالش توضیح دهید. اعداد، شواهد، نمودارها و هرچیز مرتبط را همراه خود داشته باشید و ارایه دهید. با ارایه این جزییات و زمان شما می‌توانید بر مخاطب خود تاثیر بیشتری داشته باشید. به خریدار توانایی‌ها (مصاحبه‌گر) خود نشان دهید که نیازهایش را می‌شناسید. "ارایه" بهترین زمان برای نشان‌دادن میزان اگاهی خود از اهداف و فرهنگ شرکتی است که در آن قرار است استخدام شوید. کارفرماها معمولا به‌دنبال افرادی هستند که بتوانند شرکت را در جهت اهدافش کمک کنند. قبل از اینکه درمورد سوابق خود صحبت کنید جنببه‌های مختلف پستی که قرار است استخدام شوید، توانایی‌های مورد نیاز آن و ابعاد مختلفش را شرح دهید. از مصاحبه‌گر سوال کنید زیرا هم شما متوجه می‌شوید چه توانایی‌هایی از شما موردنیاز آنهاست و هم آنها را متوجه می‌‌کنید که به نیازهای آنها توجه دارید. انعطاف‌پذیری همیشه هوشمندی و انعطاف‌پذیری خود را در زمانی که توانایی‌های خود را ارایه می‌دهید، حفظ کنید. برخی کارفرماها جدی و برخی دوستانه‌تر هستند، همواره آمادگی داشته باشید که "ارایه" خود را بر اساس محیط مصاحبه تغییر دهید.

 از قبل جواب‌های صریح و روشنی را برای برخی سوالات آماده کنید. جواب‌هایتان خیلی طولانی نباشد و مطالب که ارایه می‌دهید با پست موردنظر مرتبط باشد. توجه داشته باشید آن چیزی را که در رزومه خود نتوانستید بنویسید در مصاحبه می‌توانید به اقتضای شرایط مطرح کنید. نبایدها زیاد صحبت نکنید و شنونده خوبی باشید. بسیاری از کارفرماها یا مصاحبه‌گرها در مصاحبه دقیقا توضیح می‌دهند که به چه کسی نیاز دارند به‌ویژه اگر شما سوال مناسبی از آنها پرسیده باشید. قبل از مصاحبه اصول مصاحبه را به دقت تمرین کنید و همزمان در طول مصاحبه از خلاقیت‌های خود نیز بهره بگیرید. نباید یکی از این دو را به تنهایی بکار ببرید. در بخش بعدی به گام ششم از آمادگی برای مصاحبه استخدام می‌پردازیم که به بازنگری‌های حیاتی اختصاص دارد.

 نویسنده: مریم حاصللو

منبع: نفت خبر

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تلگرام گوگل پلاس لینکدین