حالت شب
منو
موضوعات
bn2 2
تبلیغات دانشمند شرکت توسعه فناوری اطلاعت زربین

گوگل بیست ساله شد

20160322 google building sign.0.0

اندازه فونت:

گوگل کار خود را از کارگاه کوچکی شروع کرد و به تدریج به غول اینترنتی چند میلیارد دلاری تبدیل شد که حتی موجب نگرانی برخی شد.

به گزارش دانشمندآنلاین به نقل از دویچه وله، سرگئی برین و لری پیچ، دو دانشجوی دانشگاه استنفورد و بنیانگذاران گوگل، زمانی که در ۲۰ سال پیش کار خود را شروع کردند تصمیم داشتند نام Back Rubبه معنی ماساژ پشت را برای آن برگزینند.

اما این دو نظر خود را عوض کردند و تصمیم گرفتند نام "Google" را انتخاب کنند که برگرفته از  کلمه "Googol" و نشانه‌ای در ریاضی است برای عدد یک و صد صفر که در جلوی آن قرار گرفته است.

استفان لوی، خبرنگاری که در سال ۲۰۱۱ میلادی اولین بیوگرافی را در باره گوگل نوشته است می‌گوید که در پایان دهه ۱۹۹۰ "برای جوانان علاقمند به کار با اینترنت جستجوی اینترنت خسته‌کننده شده بود. اما با شروع کار گوگل این موضوع به کلی متفاوت شد." طراحان گوگل این ماشین جستجو را طوری طراحی کردند که کاربران بتوانند به راحتی به محتوای مورد نیاز خود دست پیدا کنند.

 

انقلابی در جستجوی اینترنتی 

گوگل امکان جستجویی نبود که توسط یک انسان تنظیم شده باشد بلکه رباتی در آن کار می‌کرد که با باز کردن صفحات جدید اینترنتی به صورت خودکار اطلاعات جدید را به موضوع جستجو می‌افزود. ویژگی این ماشین جدید جستجو امکان ارزش‌گذاری و اهمیت صفحه اینترنتی و رتبه‌بندی صفحات اینترنی و ردیف کردن آن بر این مبنا بود.

نخستین سرمایه‌ راه‌اندازی این ماشین جستجوی جدید از سوی آندره‌آس فون بشتولسهایم، از بنیانگذاران شرکت "سان مایکرو سیستمس" تامین شد. او چکی به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار را در اختیار مبتکران ماشین جستجوی جدید "گوگل" قرار داد.

لری پیچ از خاطرات شروع کار با سرگئی برین این گونه یاد می‌کند: «در آن زمان ما حتی نمی‌توانستیم چک را نقد کنیم چون هنوز شرکت رسمی برای آن تاسیس نکرده بودیم.»

پیچ و برین در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ (۱۳ شهریور ۱۳۷۷) شرکتی را به نام "گوگل" در گاراژی در سیلیکون ولی به ثبت رساندند.

ابتکار شروع کار ماشین جستجوی جدید با ایده به دست آوردن درآمد از این راه توام شد و بنیانگذاران گوگل عرضه تبلیغات در صفحات جستجو را مورد بررسی قرار دادند. محل عرضه تبلیغات در صفحه جستجو و هزینه آن به طور خودکار تنظیم می‌شود و این موضوع به منبع درآمد عظیمی و سریعی برای پایه‌گذاران گوگل تبدیل شد.

 

رقبای اینترنتی

برای موسسان گوگل این مهم بود که تفاوت این ماشین جستجو را با رقیبانی مانند ای‌بی‌ام، مایکروسافت و یا اپل نشان دهند. به همین جهت با برخورد با اشتباهات و حتی گذشت از سود بیشتر این دو تلاش کردند که هم برای کاربران گوگل و هم برای کارکنان این شرکت فرصت تصحیح و پیشبرد ایده‌های جدید را فراهم آورند.

اکنون همه چیز متفاوت شده است. کسی که از بزرگراه ۱۰۱ به سمت سانفرانسیسکو به سمت جنوب در حرکت است می‌تواند ساختمان‌های عظیم و پشت سر هم گوگل را ببیند.

سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های طراحی شده توسط این غول اینترنتی و سایت‌های گوناگون مانند ماشین جستجو، سرویس مترجم، جیمیل، گوگل مپس و یوتیوب و غیره سبب شده که نیازهای گوناگون کاربران در عرصه‌های مختلف تامین شود. 

گوگل در طی این ۲۰ سال به غول اینترنتی چند میلیاردی تبدیل شده که در این میان در حوزه گوناگونی مانند تولید و فروش خودرو‌های هوشمند و یا سرمایه‌گذاری در زمینه بیوتکنولوژی که طول عمر انسان را بیشتر کند و تلفن‌های هوشمند و غیره فعال است.

 

استفاده چند جانبه

سیاستمداران آمریکایی و اروپایی با توجه به دامنه وسعت عظیم کار گوگل به قدرت رسانه‌ای آن پی برده‌اند. رسانه‌ها گوگل را رقیبی می‌بینند که با پخش اخبار سریع می‌تواند کار آن‌ها را به نابودی بکشد.

تا به حال دو بار اتحادیه اروپا غول اینترنتی گوگل را به پرداخت دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون و بار دوم ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو جریمه کرده است. یک بار به دلیل رفتار ناعادلانه در امکان جستجو برای خرید اینترنتی و یک بار درارتباط با آندروید.

در این میان گوگل به حدی شناخته شده که حتی برخی با شنیدن نام اینترنت لوگوی گوگل را به خاطر می‌آورند.

اما پرسشی در باره فعالیت گوگل همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است: موضوع استفاده از حریم خصوصی. گوگل به راستی تا چه حد در باره کاربران خود می‌داند و از اطلاعات خود چه بهره‌ای می‌تواند ببرد؟ بی‌پاسخ ماندن این سوال برای بسیاری از کاربران مایه بیم و نگرانی است.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تلگرام گوگل پلاس لینکدین