حالت شب
منو
موضوعات
bn2 2
تبلیغات دانشمند شرکت توسعه فناوری اطلاعت زربین

خودوریی که نیم ثانیه از راننده خود جلوتر است

99496535 579687 large 30739 hyundaiautonomousfuelcell

اندازه فونت:

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ یک چهارم خودروهایی که در بازار فروخته می‌شود به راننده نیازی نداشته باشد و خودروسازان در رقابتی برای ساخت فناوری خودران میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش دانشمندآنلاین به نقل از بی بی سی، هم‌زمان با این تحولات کارخانه‌هایی هم هستند که نمی‌خواهند اختیار ماشین را به طور کامل به کامپیوتر‌ها بسپارند. شرکت خودروسازی نیسان این هفته در نمایشگاه محصولات الکترونیکی در لاس‌وگاس یکی از این راه‌ها را نمایش می‌دهد.

نام فناوری تازه کارخانه ژاپنی B2V یا Brain to Vehicle است. این سیستم با کمک حس‌گرهایی که در یک کلاه قرار دارد ذهن راننده را می‌خواند و تا نیم ثانیه زودتر به تصمیم راننده واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه ماشین چابک‌تر شده و لذت رانندگی بیشتر می‌شود. این فناوری همچنین با خواندن امواج مغزی می‌تواند دمای داخل خودرو و صندلی‌ها را هم تنظیم کند و فقط کافی است راننده به تنظیم مورد نظرش فکر کند.

نیسان می‌خواهد بین پنج تا ده سال دیگر این فناوری را در ماشین‌های خودرانش ارائه کند. به این ترتیب رانندگان می‌توانند هر وقت بخواهند سیستم خودران را خاموش کنند و خود کنترل ماشین را به دست بگیرند.

نمایشگاه محصولات الکترونیکی یا CES بزرگترین نمایشگاه تکنولوژی در جهان است و چند سالی است که به محلی برای نمایش‌ تازه‌ترین فناوری‌‌های خودروسازان تبدیل شده است.

تمرکز خودورسازان امسال بر نمایش پیشرفت‌هایشان در فناوری‌های خودران و ارتباط راننده و ماشین است. اما کیا و هیوندای، دو خودروساز کره‌ای هر یک با کانسپتی جدید به نمایشگاه می‌آیند.

کانسپت الکتریکی کیا پیش‌ درآمدی برای شاسی‌بلند الکتریکی نیرو (Niro) است و هیوندای هم فناوری خودران جدید خود را در کانسپتی نمایش می‌دهد که با سوخت هیدروژنی کار می‌کند.

لاس‌وگاس امسال میزبان یک خودروساز جدید چینی است. بایتون، که مدیرش رئیس سابق بخش خودروهای الکتریکی ب‌ام‌و است، اولین مدل خود را در قالب یک کانسپت رونمایی می‌کند.

این شاسی‌بلند در ابعاد آئودی Q5 است و به ادعای کارخانه راحتی مرسدس بنز کلاس S را برای سرنشینانش فراهم می‌کند. چشم‌گیرترین بخش ماشین اما نمایشگری است که سرتاسر داشبورد را پوشانده است.

فیسکر، خودروساز آمریکایی هم با مدل جدید خود به لاس‌وگاس می‌آید. فیسکر از اولین کارخانه‌هایی بود که ماشین لوکس هیبرید الکتریکی به بازار عرضه کرد. اما کسب و کار کارخانه نگرفت و بعد از ورشکستگی در سال ۲۰۱۴ به یک کارخانه چینی فروخته شد.

هنریک فیسکر، طراح خودرو و مدیر کارخانه دو سال پیش شرکتش را با نامی تازه احیا کرد و حالا مدل جدیدش را برای پیش‌فروش آماده کرده است.

فیسکر ائی‌موشن EMotion هم اندازه تسلا مدل S است،‌ اما طرحی جسورانه‌تر دارد. کارخانه آمریکایی می‌گوید این ماشین ۱۳۰ هزار دلاری می‌تواند با ۹ دقیقه شارژ تا ۲۰۰ کیلومتر حرکت کند و با شارژ کامل بیش از ۶۴۰ کیلومتر برد خواهد داشت.

یک هفته‌نامه آلمانی آماری از فروش گروه فولکس‌واگن به دست آورده که نشان می‌دهد این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۷ حدود ده میلیون هفتصد هزار دستگاه ماشین فروخته است. به این ترتیب این خودروساز آلمانی جلوتر از تویوتا بزرگترین خودروساز جهان است.

گروه فولکس‌واگن علاوه بر خودروهای سواری و باری فولکس‌واگن، کارخانه‌های آئودی، سئات، اشکودا، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، اسکانیا، مان و موتورسیکلت‌سازی دوکاتی را هم در مالکیت خود دارد.

فولکس‌واگن آمار رسمی تولید و فروش خود را ده روز دیگر منتشر می‌کند. اما براساس آماری که هفته نامه "بیلت ام زونتاگ" منتشر کرده است، درآمد فولکس واگن ۲۲۰ میلیارد یورو بوده است.

تویوتا ماه پیش اعلام کرد در سال ۲۰۱۷ حدود ده میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فروخته است و امیدوار است این تعداد را در سال ۲۰۱۸ به ده میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برساند.

تسلا برای دومین بار اعلام کرده قادر نیست مدل ۳ را طبق وعده‌ای که داده بود، تولید کند.

ابتدا قرار بود این کارخانه تا ابتدای زمستان هر هفته پنج هزار دستگاه مدل ۳ تولید کند. اما در پاییز با اقرار به مشکلاتی در تولید، رسیدن به این هدف را به بهار موکول کرد. حالا کارخانه اعلام کرده که تا بهار می‌تواند تنها ۲۵۰۰ ماشین در هفته بسازد و برای رسیدن به پنج هزار دستگاه باید تا تابستان صبر کرد.

برای مقایسه، یک کارخانه خودروسازی مدرن در دو شیفت کاری می‌تواند تا روزانه هزار دستگاه خودرو تولید کند.

مدل ۳، خودروی الکتریکی ارزان‌تر تسلا است و موفقیتش در بازار، آینده کارخانه را تضمین می‌کند. تسلا می‌گوید برای این ماشین ۳۵ هزار دلاری تاکنون نزدیک ۵۰۰ هزار سفارش دریافت کرده است.

اعلام این تاخیر باعث شد ارزش سهام کارخانه برای مدتی کاهش یابد اما این کاهش ماندگار نبود. تسلا هنوز به سوددهی نرسیده است و مجبور شده است برای افزایش ظرفیت و کیفیت نزدیک به دو میلیارد دلار در شش ماه گذشته هزینه کند.

اگر تسلا نتواند ماشین بیشتری تولید کند، درآمدش کاهش خواهد یافت و این نگرانی وجود دارد که مشکل کمبود نقدینگی‌اش به یک بحران تبدیل شود. اگرچه تحلیلگران می‌گویند هدف‌گذاری تازه کارخانه واقع‌بینانه‌تر است و همین باعث اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران شده است.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تلگرام گوگل پلاس لینکدین

لینک کوتاه