حالت شب
منو
موضوعات
تبلیغات دانشمند شرکت توسعه فناوری اطلاعت زربین
تبلیغات دانشمند شرکت توسعه فناوری اطلاعت زربین

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد منافع و مضرات گیاه‌خواری

005

اندازه فونت:

مجله دانشمند، هرماه خبرهای جدید تغذیه‌ای در خبرهای مربوط به سلامت، برجسته می‌شود: ماهی شما را می‌کشد، ماهی بسیار سالم است، روغن نارگیل هدیه‌ای بهشتی است، روغن نارگیل شما را می‌کشد و ... بخشی از این چالش همیشگی، مربوط به ابعاد کوچک مطالعاتی است که خبرها بر مبنای آن تنظیم می‌شوند و بهتر است در حد پژوهش صرف باقی بمانند. همچنین نقش رژیم غذایی، محیط و ژنتیک در این تحقیقات نادیده گرفته می‌شود. واضح است این موضوع بر نحوه تعامل ما با غذا تاثیرگذار است و رژیم غذایی سالم واحدی وجود ندارد. شاید بهترین توصیه این باشد: غذا بخورید، غذای واقعی و نه فرآوری شده و نه زیاد که بیشترش را گیاهان تشکیل می‌دهند. اما واقعا ارزش غذایی گیاهان چیست و رژیم‌های گیاه‌خواری، آن‌طور که گفته می‌شود، مفید است؟

تیمی از محققان اتریشی با بررسی بیشتر از 15 هزار اتریشی بزرگتر از 15 سال مشخص کردند که رژیم‌های تمام گیاه‌خواری، بیشتر گیاه‌خواری و گاهی گیاه‌خواری، چه تاثیری بر سلامت ما دارند.  این گروه پژوهشی، از بین این 15 هزار نفر، داده‌های 1320 نفر شامل 330 گیاه‌خوار، 330 گوشت‌خوار که مقادیر زیادی میوه و سبزی می‌خوردند، 330 گوشت‌خوار که مقادیر زیادی گوشت نمی‌خوردند و 330 گوشت‌خوار را که گوشت سهم عمده رژیم غذایی‌شان بود، بررسی کردند. آن‌ها جنسیت، سن و شرایط اقتصادی اجتماعی این افراد را هم در تشکیل این گروه‌ها در نظر گرفتند.

نتایج این بررسی نشان داد هرچند گیاه‌خواری فواید زیادی دارد اما نتایج نشان داد گیاه‌خواران صرف، وضع سلامت ضعیف‌تر، پیش‌آگهی بدتر در بهبود بیماری‌ها، مراجعه بیشتر به مراکز درمانی و بیماری مزمن بیشتری دارند. آن‌ها همچنین نرخ بروز بالای سرطان و اختلالات اضطرابی و افسردگی را در گیاه‌خواران کشف کردند.

در کل نتایج نشان داد که این افراد از بیماری‌های مزمن بیشتری رنج برده و در مقایسه با کسانی که گاه‌گاه گوشت می‌خورند، داروی بیشتری مصرف می‌کنند. اما این نتایج همچنین نشان داد گیاه‌خواران کمتر چاق هستند و کمتر از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و میزان بالای کلسترول رنج می‌برند. همچنین این نتایج نشان داد دیابت نوع 2 در گیاه‌خوران به شدت نادر است. همچنین بررسی عادات این افراد نشان داد، آن‌ها بیشتر ورزش می‌کنند، کمتر سیگار می‌کشند و الکل می‌خورند. همچنین مشخص شد کسانی که گوشت نقش مهمی در رژیم غذایی‌شان دارد، وزن بیشتر و مشکلات قلبی و عروقی بیشتری دارند.  در مجموع، گوشت‌خواران گاه‌‌گاه اوضاع سلامتی بهتری را در این پژوهش نشان دادند. بنابراین همچنان ایده اصلی در سلامت تغذیه این است: غذا بخورید، غذای واقعی که بیشترش را گیاهان تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تلگرام گوگل پلاس لینکدین